Merida. More Bike. More Success

SINDS 1972

Merida-oprichter Ike Tseng (1932-2012) was een visionair en een man met eergevoel. Op een rondreis door de Verenigde Staten in de jaren 70 van de vorige eeuw zag hij aan de deur van een fietsenwinkel een bordje hangen waarop stond dat fietsen uit Taiwan vanwege de slechte kwaliteit in principe niet ter reparatie konden worden aangeboden. Toen hij dat las, begon er iets te borrelen. Kort daarna, in september 1972, opende de eerste fabriek van Merida Industry Co. Ltd. in Yuanlin (Taiwan) zijn deuren. De naam ‘Merida‘ werd door de man wiens levensmotto was “move with passion and courage“, niet toevallig gekozen.
De drie lettergrepen “Me-Ri-Da‘ betekenen vrij vertaald “de intentie om alleen mooie en hoogwaardige producten te maken waarmee idereen op een zo prettig mogelijke manier zijn bestemming bereiken.”
Maar voor Ike Tseng bleef het niet bij de opdracht om kwaliteitsfietsen ‘Made in Taiwan‘ te kunnen aanbieden. Daarom zette hij in 1988, na jaren succesvol in opdracht van gevestigde namen te produceren, nog een tweede grote stap: hij richtte het zelfstandige merk Merida op. Volledig in lijn met de ondernemingsfilosofie zou in de daarop volgende jaren een uitgebreid productassortiment van technologisch hoogwaardige en internationaal erkende fietsen de drie lettergrepen ‘Me-Ri-Da’ op het frame gaan dragen.

Ondertussen worden er jaarlijks zo’n 1,5 miljoen hoogwaardige fietsen van topkwaliteit met de naam Merida op het frame geproduceerd en is mede door de inspanning van Ike Tseng Taiwan uitgegroeid tot wereldleider op het gebied van fietstechnologie.

MERIDA: GERMAN ENGINEERING AND DESIGN

De R&D afdeling van Merida is gevestigd in Magstad, onder de rook van Stuttgart. Hier wordt met de bekende Duitse gründlichkeit door hoogopgeleide technici continu gewerkt aan de volgende generatie Merida fietsen.
Dankzij het eigen moderne testlab, een uitgebreide werkplaats en de nauwe samenwerking met professionele atleten kunnen nieuwe designs grondig en tot de limiet worden getest. Op deze manier is het team constant bezig met het verfijnen van bestaande concepten en het ontwikkelen van nieuwe designs.

Voor één van de grootste productenten is het team achter de nieuwe modellen relatief bescheiden. Onder leiding van Jürgen Falke werkt een team van 14 ontwerpers en technici aan de ontwikkeling van nieuwe racefietsen, mountainbikes en niet te vergeten elektrische fietsen en e-mountainbikes.
Wanneer een concept voor een fiets is uitgewerkt wordt er in samenwerking met de fabriek in Taiwan een 3D geprint model gemaakt om de eerste tests te kunnen te doen. Vervolgens komt er een aluminium prototype wat zowel in het lab als in de praktijk getest kan worden. Daarnaast worden de frames ook in de fabriek getest op de belastbaarheid en levensduur tot boven de geldende normen en een onafhankelijke partij in Stuttgart test de frames nogmaals voor de noodzakelijke certificering. Uiteraard worden ook merken als Shimano, Fox, RockShox en Sram betrokken in het ontwikkelproces zodat de nieuwe fietsen aansluiten bij de laaste ontwikkelingen op het gebied van remmen, schakelen, vering e elektrische ondersteuning.

Het kleine team achter het grote merk Merida zorgt er voor dat er snel knopen kunnen worden doorgehakt tijdens het ontwikkelproces. Voor de toevoeging van de One-Forty aan de collectie voor 2018, was van eerste idee tot productiemodel slechts een periode van 18 maanden nodig terwijl het dubbele geen uitzondering is in de fietsenwereld.

Lees meer