Zorgeloos fietsen

Er is niets zo vervelend als tijdens een fietstocht in panne te vallen. Een lekke band vermijden kan niet helemaal, maar je kan de kans op lekrijden wel verminderen door met goede banden te rijden, liefst met een antilek laag. Maar het is nog erger als je in panne valt door iets wat je wel had kunnen vermijden, rijden met een verkeerde bandendruk bijvoorbeeld. Zorgeloos fietsen kan met een paar kleine tips.

ABC Quick check

Pas de ABC Quick Check toe om de kans op problemen onderweg te verminderen.
A = Air, controleer voor je vertrekt de druk in je banden. Rijd je met een fietsband met dikke antileklaag zoals de Marathon Plus van Schwalbe bijvoorbeeld, dan kan je niet of moeilijk de correcte druk voelen met je duim, gebruik liever de manometer van je voetpomp of de Airmax Pro van Schwalbe.

B = Brakes, controleer je remblokken op slijtage, verontreiniging, plaatsing op de velg, knijp je remhendel dicht en controleer of je hem niet te dicht tegen je stuur kan trekken, er moet minstens een duimdikte zijn tussen de remhendel en het stuur. Controleer de staat van je kabels (roest, losse draadjes, ….) maar ook je buitenkabels niet vergeten.

C = Chain, Crank en Cassette, draai je ketting rond naar achter en kijk na of ze niet ‘springt’ bij de derailleurwieltjes en cassette, trek ter hoogte van het grootste kettingblad vooraan de ketting weg van het blad. De ruimte die daar ontstaat mag maximum een 5-tal mm bedragen. Is het meer is je ketting versleten. Zie dat je ketting soepel over je cassette loopt. Wrik je crankarm van en naar je fiets. Er mag geen beweging ontstaan, anders is je trapaslager versleten.

Quick = Quick Release, controleer of je snelspanners correct vaststaan, zeker als je tijdens het transport een wiel verwijderd uit je fiets. Snelspanners moeten vast staan maar je moet de hendel met één vinger terug kunnen openen. Controleer in een moeite dan ook of je wiel mooi gecentreerd staat.

Check = Controleer, maak een korte proefrit om te controleren of alles naar behoren werkt. Doe dit voor elke rit. Als je dagelijks fiets kan je dit beperken tot 1x per week. Je leert dan wel tekenen en geluiden te herkennen die wijzen op slijtage.